Strona główna Porady Badanie poziomu elektrolitów – jak się do niego przygotować?

Badanie poziomu elektrolitów – jak się do niego przygotować?

Autor: dr Katarzyna Jerzyna

Badanie poziomu elektrolitów wykonuje się po to, by sprawdzić poziom elektrolitów – chlorków, fosforanów, magnezu, sodu, potasu i wapnia w organizmie. Jak się do niego przygotować?

Badanie poziomu elektrolitów – jak się do niego przygotować?

Badanie poziomu elektrolitów to badanie krwi. Wykonuje się je w godzinach porannych i na czczo. Pomiar próbki polega na nakłuciu żyły odłokciowej i pobraniu z niej odpowiedniej ilości krwi do badań. Następnie w takiej próbce oznaczane jest stężenie takich pierwiastków jak wapń, sód, potas, czy magnez.

Tak jak w przypadku zwykłej morfologii krwi, na około 12 h przed badaniem stężenia elektrolitów nie należy spożywać więc żadnych pokarmów. Czego jeszcze warto dopilnować? Aby wynik był jak najbardziej wiarygodny, nie należy w dniu poprzedzającym badanie spożywać alkoholu, najlepiej zrezygnować także z palenia tytoniu i bardzo intensywnych treningów sportowych.

Badanie poziomu elektrolitów – jakie są normy?

Normy elektrolitów, które są niezbędne do tego, by ludzki organizm funkcjonował prawidłowo wynoszą odpowiednio:

  • dla chlorków: 98 – 106 mmol w litrze krwi,
  • dla fosforanów: 0,97-1,45 mmol w litrze krwi,
  • dla magnezu: 0,62 – 0,99 mmol w litrze krwi,
  • dla potasu: 3,5 – 5,0 mmol w litrze krwi,
  • dla sodu: 136 – 145 mmol w litrze krwi,
  • dla wapnia: 2,25 – 2,6 mmol w litrze krwi.

Jeśli badanie wykazało, że wartości te są niższe, taka sytuacja może świadczyć o niedoborach substancji odżywczych.

Jak uzupełnić elektrolity w organizmie?

Elektrolity w organizmie można uzupełnić naturalnie, poprzez odpowiednio zbilansowaną dietę. Można zażywać także specjalne preparaty zawierające elektrolity. Są one dostępne bez recepty i mogą być stosowane zarówno przez dzieci, jak i dorosłych.

Dobrym źródłem drogocennych pierwiastków są warzywa i owoce, w tym w szczególności banany, brokuły, szpinak, zielona sałata oraz jarmuż. Wiele cennych substancji mineralnych można znaleźć także w produktach zbożowych oraz nasionach i orzechach.

Z kolei elektrolity do picia są zalecane wtedy, gdy organizm jest szczególnie narażony na ciężki wysiłek, np. w upalne dni lub podczas intensywnego treningu. Warto je zastosować także po nieprzespanej przebalowanej nocy, na kaca, by uniknąć odwodnienia organizmu.