Strona główna Odżywianie Jak dbać o serce – co jeść, aby zachować je w doskonałej formie?

Jak dbać o serce – co jeść, aby zachować je w doskonałej formie?

Autor: dr Izabela Bochenek

Dieta na zdrowe serce powinna być bogata w takie pierwiastki jak selen, potas oraz mangan. Co jeszcze jeść, by zachować układ krwionośny w doskonałej formie? Jak dbać o serce?

Jak dbać o serce? Co jeść, by wzmocnić układ krążenia?

Dieta na zdrowe serce to dieta, której zadaniem jest:

  • Obniżenie ciśnienia tętniczego krwi
  • Obniżenie poziomu złego cholesterolu
  • Wzmocnienie naczyń
  • Wzmocnienie mięśnia sercowego
  • Uchronienie przed miażdżycą
  • Zmniejszenie ryzyka ataku serca

Dieta na zdrowe serce powinna być zbilansowana i zróżnicowana, bogata przede wszystkim w:

  • Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (ich źródłem są ryby morskie)
  • Antyoksydanty
  • Błonnik pokarmowy (źródłem błonnika są produkty pełnoziarniste, surowe owoce oraz warzywa, zwłaszcza strączkowe i korzeniowe)
  • Prebiotyki – warzywa takie jak czosnek, cebula czy szczypiorek wykazują działanie przeciwzapalne i pomagają obniżyć cholesterol we krwi

Jak dbać o serce – najważniejsze porady

Dieta przyjazna sercu to dieta bogata w owoce i warzywa. Aby obniżyć poziom cholesterolu we krwi, należy spożywać pokarmy bogate w witaminę B3 (chude mięso, awokado) oraz B6 (płatki owsiane). Witaminy, które pomagają wzmocnić układ krążenia to także C (można ją znaleźć w papryce, owocach goi, czarnej porzeczce, cytrusach oraz zielonych warzywach), D (w witaminę D bogate są owoce morza) oraz E (występuje w orzechach, kiełkach i olejach roślinnych).

Jak dbać o serce? Badania prowadzone przez światowej sławy kardiologów wykazały, że odsetek zawałów serca i udarów jest mniejszy u osób, które:

  • Wprowadziły do swojej diety tłuste ryby
  • Uzupełniały dietę o olej lniany, bogaty w kwasy omega-3
  • Zamieniły tłuszcze zwierzęce i tłuste produkty mleczne w diecie na tłuszcze roślinne

Do zmniejszenia ryzyka chorób serca przyczynia się także picie kakao, kawy i herbaty, z uwagi na zawarte w tych napojach antyoksydanty. Dużą zawartość antyoksydantów można też znaleźć w czerwonym winie, należy je jednak spożywać w umiarkowanych ilościach, ponieważ nadużywanie alkoholu może przyczynić się do rozwinięcia nadciśnienia tętniczego oraz powodować zaburzenia rytmu pracy serca.

Interesuje Cię zdrowy styl życia? Chcesz zadbać o swoje serce? Odwiedź stronę internetową https://optymalnewybory.pl i dowiedz się więcej o produktach i artykułach spożywczych, które wpływają pozytywnie na pracę układu krążenia!