Strona główna Porady Jak zadbać o zdrowy kręgosłup w domowym zaciszu?

Jak zadbać o zdrowy kręgosłup w domowym zaciszu?

Autor: dr Izabela Bochenek

O kręgosłup trzeba dbać już od najmłodszych lat. Problemy z plecami dotykają nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Jak zadbać o zdrowy kręgosłup w domowym zaciszu? Sprawdź, jak prowadzić domową profilaktykę!

Jak zadbać o zdrowy kręgosłup?

Aby utrzymać prawidłową postawę i uniknąć schorzeń kręgosłupa, należy dbać o kręgosłup każdego dnia. Istnieje kilka prostych nawyków, które pozwolą Ci zadbać o zdrowie bez specjalnych wyrzeczeń. Jak zadbać o zdrowy kręgosłup? Przede wszystkim:

  • Ćwicz regularnie – największym sprzymierzeńcem zdrowego kręgosłupa jest systematyczna i regularna aktywność fizyczna,
  • Nie garb się – umacnianie nieprawidłowej postawy ciała obciąża kręgi i doprowadza do nieodwracalnych zniekształceń kręgosłupa
  • Dbaj o dietę – dieta na zdrowy kręgosłup powinna być bogata w wapń oraz niezbędne witaminy (D, C, E, B)
  • Unikaj butów na wysokim obcasie – buty na obcasie to duże obciążenie, ponieważ wymuszają one nienaturalne położenie kręgosłupa i napięcie mięśni
  • Zadbaj o odpowiednie warunki do snu – odpowiednio dobrany materac oraz poduszka (np. ortopedyczna) zadbają o Twój kręgosłup także wtedy, gdy śpisz

Jak zadbać o zdrowy kręgosłup? Najlepsze ćwiczenia

Mięśnie grzbietu wymagają ćwiczeń, tak samo, jak inne mięśnie naszego ciała. Dobrym ćwiczeniem na kręgosłup są codzienne spacery, jazda na rowerze oraz bieganie, warto wykorzystywać każdą okazję, by jak najwięcej chodzić pieszo.

Domowe ćwiczenia na kręgosłup. Dasz radę nawet bez sprzętu!

Aby wzmocnić kręgosłup, wystarczy 10 minut ćwiczeń dziennie. Możesz je wykonać w domowym zaciszu. Ćwiczenia można uzupełniać masażem, który rozluźni plecy.

Przykładowe ćwiczenia na zdrowe plecy, to:

  • Ćwiczenia wzmacniające odcinek szyjny kręgosłupa (10 powtórzeń) – należy usiąść na krześle i oprzeć splecione dłonie na czole. Następnie należy równocześnie stawiać opór oraz naciskać dłońmi na czoło i wytrzymać w tej pozycji kilka sekund
  • Ćwiczenia na ból w odcinku piersiowym (20 powtórzeń) – należy położyć się na plecach, ugiąć nogi i oprzeć stopy na podłodze. Następnie trzeba chwycić 1-kilogramowe ciężarki i na przemian prostować ręce i uginać łokcie
  • Ćwiczenia wzmacniające odcinek lędźwiowy (20 powtórzeń) – należy położyć się na plecach, ugiąć nogi i oprzeć stopy na podłodze. Ręce powinny leżeć wzdłuż ciała. Następnie należy napiąć mięśnie brzucha i pośladków i wypchnąć biodra do góry. Przytrzymać, opuścić i ponownie unieść.