Strona główna Choroby Nadmiar cukru w diecie – konsekwencje dla zdrowia

Nadmiar cukru w diecie – konsekwencje dla zdrowia

Autor: dr Izabela Bochenek

Nadmiar cukru w diecie może doprowadzić do poważnych szkód w organizmie i zakłócić prawidłowe funkcjonowanie wielu układów. Jakie są konsekwencje zbyt dużego spożycia cukru? Zapraszamy do lektury!

Skąd wiadomo, że spożywamy za dużo cukru?

Nadmiar cukru w diecie prowadzi między innymi do otyłości, ale nie tylko. Zła dieta może doprowadzić do wystąpienia wielu innych problemów zdrowotnych. Skąd wiadomo, że spożywamy za dużo cukru?

Objawy „przesłodzenia organizmu”, to między innymi:

  • Uczucie silnego zmęczenia
  • Nadwaga
  • Nieustanna ochota na słodycze
  • Wysokie ciśnienie krwi
  • Problemy z cerą

Jakie konsekwencje niesie za sobą nadmierne spożywanie cukru?

Nadmiar cukru w diecie – konsekwencje dla układu pokarmowego

Nadmiar cukru może doprowadzić do próchnicy zębów oraz zaburzeń metabolizmu. Cukier podnosi poziom insuliny we krwi, przez co nadmiernie spożywany, może się przyczynić do rozwoju cukrzycy typu II. Inne konsekwencje dla układu pokarmowego to stłuszczenie wątroby oraz spowolnienie metabolizmu i w rezultacie, otyłość.

Nadmiar cukru w diecie – konsekwencje dla układu krążenia

Hiperglikemia, czyli nadmierne stężenie cukru we krwi może doprowadzić do nadciśnienia tętniczego, uszkodzenia mięśnia sercowego oraz miażdżycy. W krytycznych wypadkach, w wyniku „zacukrzenia organizmu” może dojść nawet do zawału serca.

Inne konsekwencje spożywania zbyt dużych ilości cukru

Poza zaburzeniami układu krążenia i pokarmowego, nadmierne spożywanie cukru może doprowadzić także do chorób nerek oraz przyspieszyć procesy starzenia w organizmie. W wyniku nadmiernego spożycia cukru dochodzi do osłabienia układu immunologicznego oraz uszkodzeń układu nerwowego, co przedkłada się między innymi na problemy z koncentracją. Dowiedziono także że nadmiar cukru koreluje dodatnio z ryzykiem wystąpienia choroby Alzheimera.

Jak nie dopuścić do nadmiaru cukru?

Podstawowym sposobem na wyregulowanie poziomu cukru w organizmie jest stopniowa modyfikacja diety. Zalecane jest, aby:

  • Unikać wysoko przetworzonej żywności
  • Gotować w domu, ze świeżych produktów
  • Stosować zdrowe zamienniki dla cukru (np. stewia lub ksylitol)
  • Unikać słodyczy oraz gazowanych słodkich napojów

Zdrowa dieta to dieta niskotłuszczowa i niskokaloryczna, bogata w produkty o niskim indeksie glikemicznym, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu i regulują metabolizm.