Strona główna Choroby Podwyższony poziom trójglicerydów i ich wpływ na zdrowie

Podwyższony poziom trójglicerydów i ich wpływ na zdrowie

Autor: dr n. med. Jan Kołowca

Trójglicerydy, inaczej triglicerydy lub triacyloglicerydy to tłuszcze proste, wykorzystywane przez ludzki organizm jako źródło energii. Dlaczego ich nadmierna ilość może być niebezpieczna dla zdrowia? Jakie są przyczyny nadmiaru trójglicerydów we krwi? Zapraszamy do lektury!

Jakie są przyczyny zbyt wysokiego poziomu trójglicerydów?

Głównym źródłem triglicerydów jest dieta – są one dostarczane z pokarmem, przenikają do krwi, a następnie są transportowane do mięśni, gdzie zostają spalone. Dostarczane w nadmiernej ilości tłuszcze, zamiast zostać spalone, odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej, co może prowadzić do dużej nadwagi lub otyłości.

Wysoki poziom trójglicerydów może występować u osób, które:

  • Cierpią na niedoczynność tarczycy
  • Chorują na cukrzycę
  • Są otyłe
  • Spożywają w nadmiernych ilościach alkohol
  • Chorują na zapalenie trzustki
  • Są w ciąży

Jaki wpływ ma nadmiar trójglicerydów na serce i układ krążenia?

Nadmierna ilość triglicerydów we krwi jest bardzo niebezpieczna, ponieważ może doprowadzić do miażdżycy i choroby niedokrwiennej, a w ich konsekwencji, do zawału serca. Wysoki poziom trójglicerydów może również wywołać cukrzycę, udar mózgu oraz zespół metaboliczny.

Jakie są normy trójglicerydów we krwi?

Aby określić poziom trój glicerydów we krwi, należy sporządzić profil lipidowy, tzw. lipidogram. Standardowe stężenie trójglicerydów we krwi to mniej niż 150 mg / dl. Graniczną ilością jest 199 mg / dl, wynik powyżej tej normy uznaje się za nieprawidłowy. Wysokie stężenie trójglicerydów wynosi 200 – 500 mg / dl, natomiast bardzo wysoki poziom i duże ryzyko zawału serca to ilość ponad 500 mg / dl.

Jak obniżyć poziom trójglicerydów?

Aby obniżyć cholesterol i ilość trójglicerydów we krwi, należy zmodyfikować styl życia. Podstawą jest tutaj dieta oraz aktywności fizyczne, warto również ograniczyć lub całkowicie rzucić alkohol oraz papierosy. Jeśli chodzi o dietę, powinna ona być niskotłuszczowa: tłuszcze zwierzęce należy zastąpić zdrowymi tłuszczami roślinnymi. Należy unikać pełnotłustego nabiału i tłustego mięsa, warto spożywać jak najwięcej ryb morskich zawierających niezbędne kwasy omega-3 lub suplementować dietę tranem. W przypadku, gdy zmiana diety i trybu życia nie odnosi efektów, do zbicia poziomu trójglicerydów we krwi konieczne jest podjęcie leczenia farmakologicznego.