Strona główna Choroby Cukrzyca a choroby serca

Cukrzyca a choroby serca

Autor: dr Marika Poniatowska

Dla wszystkich chorych na cukrzycę ta wiadomość nie jest chyba nowością. Są oni w większym stopniu narażeni na choroby serca oraz ogólnie wystąpienie powikłań sercowo-naczyniowych. Czym jest to spowodowane? Dlaczego tak się dzieje i jak się przed tym chronić? Z odpowiedzią przyjdzie nasz artykuł. Cukrzyca a choroby serca – zapraszamy do lektury.

Cukrzyca a choroby serca – przyczyna problemu

Główną przyczyną powiązania tych dwóch przypadłości jest nieprawidłowa kontrola poziomu cukru we krwi. Ta z kolei wpływa na niezahamowany rozwój miażdżycy naczyń krwionośnych, która jak nie od dziś wiadomo jest ogromnym niebezpieczeństwem dla życia i zdrowia ludzkiego. W większości przypadków następuje to jeszcze długo przed stwierdzeniem, że dana osoba w ogóle choruje na cukrzycę.

Do pobocznych przyczyn zaliczymy:

  • brak odpowiedniej aktywności fizycznej,
  • duży poziom cholesterolu,
  • wysokie ciśnienie,
  • otyłość,
  • brak wyraźnych objawów chorób serca,
  • podeszły wiek.

Otyłość przyczyną groźnych chorób serca

Naukowcy w toku swych badań stwierdzili, że chorzy na cukrzyce mają aż czterokrotnie większe ryzyko na wystąpienie problemów z sercem, niż ich zdrowi odpowiednicy. Otyłość prowadzi do zaburzeń układu krążenia, co w konsekwencji może skończyć się wieloma groźnymi chorobami, między innymi:

  • miażdzycą,
  • retinopatią,
  • nadciśnieniem,
  • zaburzeniami pracy serca,
  • artytmią,
  • a nawet zawałem serca.

Niepokoi fakt, że osoby otyłe żyją krócej nawet o dekadę, niż osoby, które dbają o swoją wagę i kondycję fizyczną.

Cukrzyca a choroby serca – profilaktyka

Aby uniknąć problemu potencjalnych zagrażających zdrowiu i życiu powikłań, wystarczy pamiętać o kilku zasadach:

  • staraj się kontrolować swoją wagę, sprawdzaj, czy jesz wystarczająco dużo artykułów roślinnych, o małej ilości tłuszczu, trzymaj dietę,
  • spożywaj pokarmy, które pomogą Ci obniżyć poziom cholesterolu,
  • chociaż raz na jakiś czas postaraj się korzystać z aktywności fizycznej (basen, siłownia, rower),
  • regularnie się badaj:
    • sprawdzaj poziom cukru we krwi, cholesterolu, ciśnienie,
    • wykonuj spoczynkowe i wysiłkowe EKG,
    • raz na jakiś czas wykonaj badania moczu,
    • przynajmniej raz w roku odwiedź okulistę czy neurologa,
  • zrezygnuj z palenia papierosów i alkoholu w nadmiernych ilościach.

Dla osób, które nigdy nie ćwiczyły, sam fakt pójścia na siłownie może być myślą odpychającą. Tu podpowiadamy, że na początku wystarczy około 15 minut dziennie. Nie trzeba nawet wychodzić z domu. Na YouTube czy w telewizji włączyć sobie można program ćwiczeń dostosowany do naszej sylwetki. Z czasem, kiedy kondycja wzrośnie, można zdecydować się na dłuższe programy, czy przemyśleć zakup karnetu na siłownię. Jedno jest pewne – otyłości i cukrzycy nie należy lekceważyć. Zdrowie i życie mamy tylko jedno.