Strona główna Odżywianie Niedobór witaminy D jest groźny także dla układu krążenia!

Niedobór witaminy D jest groźny także dla układu krążenia!

Autor: dr Katarzyna Jerzyna

Niedobór witaminy D może doprowadzić do krzywicy, osteomalacji lub osteoporozy. Jakie niesie konsekwencje w odniesieniu do układu krążenia? Zapraszamy do lektury!

Niedobór witaminy D – skąd nasz organizm pozyskuje witaminę D?

Witaminę D możemy znaleźć w takich artykułach spożywczych jak śledź, dorsz, łosoś czy tran. Występuje ona także w jajkach, żółtym serze, produktach zbożowych oraz soi. Oprócz diety bogatym źródłem witaminy D jest także promieniowanie słoneczne. Pod wpływem słońca nasza skóra zaczyna produkować witaminę D, dlatego też w niektórych krajach, gdzie ekspozycja na słońce jest niewielka, mogą występować niedobory tej witaminy.

Niedobór witaminy D – jakie są objawy?

Witamina D pełni wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. Reguluje ona między innymi rozwój układu kostno-szkieletowego (zwłaszcza w okresie dziecięcym). Wpływa także na funkcjonowanie układu odpornościowego, pracę układu mięśniowego oraz gospodarkę solami mineralnymi.

Niedobór tej witaminy może dać wiele różnych objawów, w tym między innymi takich jak:

  • bezsenność,
  • bóle mięśniowe i kostno-stawowe,
  • drganie powiek,
  • mniejsza odporność na stres,
  • ogólne osłabienie.

Jak się okazuje, witamina ta oddziałuje także na układ krążenia!

Niedobór witaminy D – konsekwencje dla układu krążenia

Do niedawna uważano, że niedobór witaminy D odbija się głównie na układzie kostno-szkieletowym. Niestety, jest on niekorzystny także dla innych układów naszego organizmu, w tym także dla układu krążenia. Osoby, które dostarczają organizmowi zbyt mało witaminy D (np. poprzez niedostateczną ekspozycję na promieniowanie słoneczne lub poprzez źle zbilansowaną dietę), są o wiele częściej narażone na przewlekłe choroby układu sercowo-naczyniowego.

Badania w tym temacie wciąż są prowadzone, ale wiadomo już, że witamina D może regulować proces powstawania blaszek miażdżycowych. Spożywana w odpowiednich ilościach, może uchronić przed zawałem serca, nadciśnieniem tętniczym, a także takimi chorobami jak migotanie przedsionków lub niewydolność serca.

Jak zadbać o układ krążenia? Należy przede wszystkim pilnować, by dieta była zbilansowana, a w okresie jesienno-zimowym zwiększyć spożycie produktów bogatych w witaminę D. Jeśli odczuwamy objawy niedoboru witaminy D, warto skonsultować kwestię dodatkowej suplementacji z lekarzem lub dietetykiem. Wtedy może on zalecić przyjmowanie tranu lub innych preparatów witaminowych.